Mafia : The City Of Lost Heaven (recenze)

autor : Andrewz (andrewz1986@gmail.com), publikováno : prosinec 2002

..................................................................................................................................................

Hidden and Dangerous - první dílko Illusion SoftworksJe tomu již několik let, co se české hry nestávají pouze lacinými a béčkovými tituly. Vzpomeňme třeba na před třemi lety vydanou válečnou akci Hidden and Dangerous, která jako první pronikla za hranice našeho státu. Prodalo se ji téměř půl milionů kusů, což bylo na české poměry opravdu hodně. Byl to mezník, který českým produktům otevřel bránu k dalším úspěchům. Zasloužila se o to firma Illusion Softworks (IS), založena jedním z nejvýznamějších lidí českého herního průmyslu - Petrem Vochozkou. Pod jeho vedením vznikla v roce 2000 další vynikající záležitost určena pro světový trh, a to Flying Heroes. V recenzích se tato směsice fantasy a vzdušných soubojů sice dočkala kladných reakcí, ale v prodejnosti si příliš nevedla. Dalším důležitým mezníkem české herní scény byl ale až rok 2001, kdy byla po čtyřech letech tvoření dokončena hra Operace Flashpoint : Cold War Crisis (v mnoha článcích označována jako „Komplexní simulátor vojáka “), která ale tentokrát nepocházela z hlav vývojářů patřících do IS, nýbrž z hlavy Marka Špaňela a jeho týmu Bohemia Interactive Studios. Neuvěřitelný úspěch hry a téměř 1 milión prodaných kopií po celé planetě ukázal světu, že i Češi umí dělat herní software a že nepatří mezi vývojářský odpad.

Na chvilku se vraťme do současnosti. Štafetu přebírá opět firma Illusion Softworks, opět s áčkovým titulem a opět s velkými předpoklady. První střípky tohoto projektu se zrodily už v roce 1998, a tak opět hop do minulosti.

• O vývoji...
Vystudovaný šperkař a zároveň designer v jednom z týmů IS - Daniel Vávra (možná ho znáte pod přezdívkou „Hellboy“) - dostal jednoho dne geniální nápad : Co takhle vytvořit hru z prostředí mafie 30.let, hru se skvělým příběhem, spoustou akčních scén, dobových automobilů, zbraní a tak podobně... zkrátka směsici střílečky a netradičních závodů. Nápad se uchytil, a tak vznikly základní předpoklady k vývoji. Petr Vochozka (šéf a zakladatel IS) sehnal další programátory, grafiky a vývojáře. Všichni tito lidé se uskupili do jednoho týmu a začali získávat informace, které poté využili k zpracování celé hry. Byl vymyšlen název Gangsters a do éteru začali pronikat další a další informace : autoři si vytyčili nelehký cíl - chtěli totiž ztvárnit přes 60 dobových vozidel, rozlehlé město s mnoha interiéry, vyspělý příběh a spousty dalších prvků. A tak začali všichni pilně pracovat...

Mafia : The City Of Lost Heaven V průběhu vývoje ale nastala nejedna potíž, a tak se idea na brzké vydaní začala kamsi vytrácet. Mezi největší problémy podle slov Daniela Vávry (hlavního designera hry) patřila výměna celého enginu a následně ještě přechod na jiný systém Motion Capturingu (= zařízení na snímání pohybu). Další problémy se týkaly pojmenování celého projektu. Název Gangsters se najednou stal obsazeným a tak pánům z IS nezbylo nic jiného, než vymyslet jiný a lepší. Tvůrci přemýšleli a přemýšleli... a přišli na jednoduché a výstižné slovo : Mafia. V průběhu času se našlo pojmenování i celého města, ve kterém se hra odehrává - Lost Heaven. Tímto krokem tedy vzniklo Mafia : The City Of Lost Heaven. Hra se začala intenzivněji prezentovat na internetu (vycházelo mnoho trailerů, screenshotů apod.), dokonce překročila práh virtuální reality a dostala se i do novin a televize, čímž na sebe výrazně upozornila a stala se tak jednou z nejočekávanějších her všech dob.

No nic, zpět do přítomnosti. Téměř po 4 letech vývoje se Mafia konečně dostala na pulty obchodů, a tak se všichni netrpělivě čekající hráči (včetně mě) začali radovat. V dalších odstavcích si povíme, jestli se předpoklady vývojářů vyplnily a jestli to čekání stálo za to.

Jestliže jste si četli úvodní slova v sekci Games, možná vás napadly otázky jako : Co to ten blbec kecá? Nejlepší hra herního průmyslu? Je to blázen? Upřímně řečeno si myslím, že blázen nejsem (tedy alespoň co se tohoto názoru týče). Nazvání Mafie jednou z nejlepších her je podle mě naprosto na místě. Nevěříte? Vydržte v této recenzi až dokonce a třeba mé nadšení pochopíte.

• Nikdo se nestane hned tak mafiánem...
Střelba na plechovky v tutorialuJestliže jste byli nadšeni z tutorialu v Operaci Flashpoint, zde budete koulet očima! Nacházíte se v jakési stodole, která perfektně dotváří atmosféru. Místo obyčejných popisků, na které jsme si v průběhu času museli zvyknout, vás zde doprovází vyprávěčský hlas, což mi připadá jako naprosto skvělý nápad a dodává hře na filmovosti. Jako obvykle jste voděni za ručičku a je vám detailně vysvětlováno, co a jak máte dělat. Nejdříve se naučíte ovládat postavu, poté si i zastřílíte či zmlátíte nevinného občana baseballovou pálkou. To vše se děje za přítomnosti onoho hlasu, který mi občas připadal i humorný : „A nyní uchop baseballovou pálku a vyzkoušej ji na figurantovi!“. Poté následuje již zmíněný útok, série úderů a smrt nevinného občana. Jakmile splníte tento ryze akční úkol, následuje svezení se ve vozidle a příprava na střet s policií. Je vám podrobně vysvětleno, co policistům vadí a co máte dělat, když na ně náhodou narazíte (o tom ale až dále...). Obohaceni informacemi o ovládání se vrhněme na nejsilnější stránku hry, a to na příběh!

• Jmenuji se Tommy Angelo a toto je můj príběh
Veškeré dění se odehrává ve 30. letech minulého století ve fiktivním americkém městě Ztracené Nebe (Lost Heaven). Vy se ocitáte v kůži Tommyho Angela, mladého a sympatického taxikáře. V době ekonomické krize státu, kdy nikdo nemá na rozdávání, je velice obtížné si vydělat na živobytí. On se ale snaží nemít problémy a uživit se alespoň z toho mála, co si vydělá jako řidič. Jednoho večera, kdy se po celodenní šichtě už jen tak poflakuje kolem svého taxíku, se ale stane něco, na co už v životě asi nikdy nezapomene. Z ničeho nic ho přepadnou dva mafiáni, kteří jsou zároveň poslíčci Dona Salieriho - nejvlivnějšího mafiánského bosse ve městě. Tito nepříliš vesele naladění pánové ho násilně (pomocí pistole a drsných řečí) donutí nasednout do taxíku a nakáží mu, aby na to rychle šlápnul a unikal s nimi pryč. Je jedno kam, prostě pryč. Tommymu tedy nezbývá nic jiného, než jejich požadavky splnit (lepší, než skončit na hřbitově).

Koukej na to šlápnout, nebo je s tebou ámen!V tomto okamžiku končí sranda, jelikož se hra přepne z předělové scény do napínavé honičky v reálném čase a vy máte vše ve svých rukou (někdy i nohou - máte-li volant a pedály). Nejenže vás při řízení ohrožují mafiáni, které máte naložené v taxíku, ale ještě vás do toho všeho začne pronásledovat další mafiánská skupina, tentokrát pod velením rovněž velmi vlivného bosse - mafiána jménem Morello. Vám už tedy začíná docházet, proč jste byli přepadeni - mafiáni, které právě převážíte, byli pronásledováni konkurenčním gangem. Teď ale není čas na přemýšlení. Musíte pronásledující automobil setřást. Zatímco spolu mafiánské gangy komunikují prostřednictvím kulek (střílejí skrz okénko), vy se snažíte ze svého čtyřkolého miláčka vytáhnout co nejvíce. Když už ne proto, abyste se nesrazili s pronásledovateli a nezničili si auto (taxikaření je pro vás jediný způsob obživy), tak z toho důvodu, abyste si zachránili holý život. Po pár minutách vzrušující honičky se najednou vzdalujete od Morellových zabijáků a můžete začít jásat... No, zas tak slavné to nebude. Ještě vám na krku zůstali dva surovci od Dona Salieriho. Jejich dalším příkazem je dopravení do Salierova baru, místa, kde celý gang sídlí. Opět vám nezbývá, než jejich přání splnit a dovést je tam, kam chtějí.

Při cestě do baru naštěstí nenastanou komplikace, a tak máte alespoň chvilku klidu. Napínavá atmosféra opět nastává u již zmíněného nočního podniku. Mafiány vyložíte a oni vám slíbí, že vám za krátký okamžik přinesou odměnu. A tak sedíte v taxíku a netrpělivě očekáváte, co nastane dál... V tom se po chvíli k vozidlu začne přibližovat jeden z gangsterů. Podezřele sahá do kapsy v saku. Vytahuje ruku z kapsy a... místo pistole naštěstí vytáhne obálku s penězi. A ještě vám dokonce nabídne práci! „Hele, pan Salieri je ti moc zavázanej a neví, jak ti tu tvojí dnešní pomoc oplatit. A tak ho napadlo, jestli bys nechtěl práci tady u nás v gangu. Měl bys plno prachů... Jen pomysli na ty ženský, auta ...“.

Být mafiánem může být i zábavné...Konečně je Tommy volný a může jet domů. Jakmile do svého příbytku dorazí, zjistí, že v obálce s penězi se nachází mnohem větší odměna, než předpokládal. I přes to se ale rozhodne na nabídku ihned zapomenout. Přeci jen život, který by v gangu riskoval, je to nejdůležitější, co má.

Po strašlivé noci se blíží ráno. Tommymu nezbývá, než na vše zapomenout a pokračovat s taxikařením.

Další den tedy svezete pár zákazníků. Když si odpoledne jen tak oddechnete na odpočívadle (shodou okolností poblíž Salieriova baru), znenadání vás přepadnou další mafiáni (jako by jich už nebylo dost). Naneštěstí jsou to ti, kteří vás předešlou noc pronásledovali a kterým jste následně unikli - zkrátka Morellovi nasraní hoši. Chtějí si to s vámi vyřídit a tak vám začnou ničit auto. Jako by to nestačilo, ještě vám ubalí pár pěsťovek pro respekt. Už si s vaší hlavou chtějí zahrát baseball a v tom se vám podaří uniknout z jejich sevření. A tak utíkáte, uhýbáte kulkám a rozmýšlíte, co dál. Najednou vás napadne, co takhle využít nabídku pana Salieriho a přidat se ke gangu. Bar je nedaleko a tak je váš cíl ůtěku jasný : Salieriův noční podnik. Po zdlouhavém pobíhání uličkami se konečně dostáváte k baru. Vstoupíte do dveří. Po chvíli přiběhnou nepřátelé. Následně zazní dvě rány a vaši budoucí kolegové vám tím zachrání život.

Tak takhle náhodně se Tommy, spořádaný taxikář a bezproblémový občan, dostal do mafie. Nikdy nemůžete vědět, co se kdy může stát. Náhodou přijde krizová situace a úplně vám to změní život...

Následuje představení samotného Dona Salieriho, jeho poradce (co se financí týče) Franka, vašich dvou budoucích parťáků Sama a Paulieho (budou vám v mnoha situacích dělat společnost), profíka na zbraně Vincenza a konečně automechanika a zároveň ukoktaného blbečka Ralpha. V průběhu plnění úkolů potkáte ještě další postavy, z nichž bych rád zmínil Lucase Bertoneho (automechanik, který dělá do aut a špinavých obchodů) a Sáru (vaší budoucí manželku a matku vaší dcery).

• Co obnáší práce mafiána?
To, že se vás Morellovi mafiáni snažili zabít, pěkně nasralo vašeho nynějšího šéfa Dona. A tak se rozhodne pro vyplenění nepřátelského gangu z města. Jako nezkušenému mafiánovi je vám přidělen první (poměrné lehký) úkol, který zní takto : Znič Morellova auta. Abyste se ukázali v dobrém světle, požadavek i přes mírné komplikace (střet s protivníky) samozřejmě splníte. Tím se stanete důvěryhodnou osobou, a tak vám váš nadřízený svěřuje důležitější úkoly, než je ničení nějakých aut...

Závod je mnoha hráči označován jako nejtěžší úkol ve hřeV průběhu kariéry si užijete velkého množství automobilových honiček, stříleček či dalších násilností. Budete dostávat zakázky na zavraždění vlivných osob. Budete pašovat alkohol či v převlečení krást doutníky ze skladu. Dokonce se ocitnete v pozici automobilového závodníka, jakožto záskok za zraněného pilota. Je toho opravdu hodně, a tak by mi trvalo dlouho, než bych všechny úkoly vypsal (recenze od toho vlastně ani není, už tak toho popisuju dost...). Raději se nechte překvapit. Ještě bych vám ale mohl zdělit, že Mafia obsahuje 20 misí, které se dělí na další kapitoly. Doba dohrání se pohybuje v rozmezí 20 - 30 hodin, a tak máte o kvalitní zábavu na hodně dlouho postaráno.

Jestliže si uvědomíte, že příběh je mnohokrát rozsáhlejší, než několik předešlých odstavců, určitě se mnou budete souhlasit s tím, že celé story je zpracováno jako velice kvalitní kinematografický kousek. Srovnání s filmem také není jen výmysl mé fantasie. V celé hře se promítne dohromady více jak 1,5 hodiny fantastických předělových scén, což je na hru úctihodná doba. Několikrát jsem dokonce přemýšlel o tom, zda-li by to stálo za to Mafii zpracovat jako opravdový film. Myslím si, že to není úplně špatný nápad. Každopádně příběh se tváří, jako by ho vymyslel profesionální scénárista (nevím, jak výrazněji pochválit kvalitu děje, než ho přirovnat k dílu scénáristy). Celé toto filmové představení má z většiny na svědomí právě hlavní designer Daniel Vávra, takže se nedivte častému zmiňování této osoby v tomto článku.

• Vítejte ve Ztraceném Nebi!
Město Lost Heaven rovněž přidává na atmosféře. Má rozlohu něco přes 12 Km čtverečných, čímž se stává opravdovým velkoměstem. Autoři vše vymodelovávali podle dobových reálií, a tak ještě snadněji podlehnete údobí, ve kterém je hra zasazena.

Takto nádherný pohled si dopřejete na parníku, kde se odehrává jedna z misíZtracené Nebe se skládá z různých čtvrtí (Čínská, Italská, ...), náměstí, chudinských i průmyslových oblastí, mrakodrapů, hotelů, rodinných domků, stavenišť, obchodů, barů, benzinových pump, nemocnic, mostů, tunelů... Reliéf je také různorodý, v nižších oblastech dokonce protéká řeka! Všechny tyto objekty (a přírodní jevy) jsou precizně graficky zpracovány a přímo z nich vyzařuje piplavost autorů. Nejvíce mne potěšil tvar a vzhled budov - nejsou to totiž obyčejné "krabice", ale různé geometrické tvary a téměř každé stavení je pokryto jinou texturou. Schválně jsem se snažil nachytat autory a nalézt alespoň částečně shodné domy - marně!

Bez okolního života bychom se ale cítili jako Tom Cruise v počáteční scéně filmu Vanilkové Nebe, a tak po chodnících chodí lidé (muži, dědkové, ženy, babky - všichni v různých oblecích), po silnicích jezdí automobily, na každém rohu na vás číhá policista, na řece plují parníky i nákladní lodě. Celý systém města vhodně doplňuje nadzemní dráha a tramvaj. Obou těchto dopravních prostředků můžete využít třeba ke setřesení policie či nepřátelských gangů, nebo se jimi můžete jen tak projet a užívat krásy města pohledem z okénka.

V garážích - obchodování s alkoholem se proměnilo v krvavý boj s nepřáteliMyslíte, že už tak toho je moc? Čtěte dál! V některých misích se dostanete dokonce i do interiérů. Postupem času můžete prozkoumat motel, banku, bordel (s lehkými děvami), restauraci, bar, letištní halu, kostel, galerii, věznici a spousty dalšího. To, co v těchto místech předvedli grafici, je až neuvěřitelné. Nechali se inspirovat fotografiemi a filmy z té doby (30.léta), vše převedli do enginu a vypadá to fantasticky a zároveň naprosto reálně. V interiérech jsou dobové skříně, stoly, židle, postele, bary, koupelny, záchody... Tři tečky naznačují, že podrobnosti v Mafii neznají hranic. Zkrátka zde naleznete všechno možné. Kdybych měl všechno vyjmenovat, z tohoto odstavce bychom se nehnuli hodně dlouho...

Město a interiéry - to stále není vše, kde můžete coby mafián úřadovat! Za městem se nalézá ještě venkov. Zde už nenaleznete mrakodrapy, průmyslové zóny či obchody, ale pouze mosty, přehrady, silnice a dálnice, lesy, polní cesty, občas nějaký ten motel či odpočívadlo. Skvělé místo pro pohodové projížďky slunným odpolednem!

Nevím, jak na to všechno tvůrci přišli, každopádně před nimi smekám. Celé město včetně venkova mi pro svoji rozsáhlost a detailnost skoro vyrazilo dech. Myslím si, že bude stačit, když tento odstavec ukončím následujícími slovy : Lost Heaven je zkrátka nebesky rozměrné a podrobné. Na to slova nestačí, to musíte vidět!

• Vezmeme to pěšky?
Útěk z banky s lupemMinimálně polovinu hry strávíte na vlastních nohách, nejčastěji se zbraní v ruce. Na svého hrdinu se koukáte z pohledu třetí osoby (third person), podobně jako ve hře Max Payne. Nepřítomnost 1st person pohledu u někoho možná vyvolá smutek, ale mě žádné hlubší zamyšlení nad tímto nedostatkem ani nenapadlo. Sledování děje je zkrátka stylové, přehledné a pro hru tohoto typu asi i nejvhodnější.

Velice mě těší, že se vzhled vaší postavy občas mění (to můžete koneckonců vyčíst už z obrázků). Jednou je vaše postava oděna v těsném saku, příště zase v kabátu a s kloboukem na hlavě. Např. v misi, která se odehrává na parníku, jste převlečeni za námořníka, což mi připadá poměrně humorné. V době, kdy se vydáváte za skladníka, jste dokonce v obyčejných pracovních hadrech.

Všechny pohyby lidí, které ve hře uvidíte, jsou nasnímány populární technologií Motion Capture, z čehož vyplývá, že jsou maximálně reálné. Se svou postavou můžete uskakovat do stran i dopředu, skrčovat se, utíkat či pomalu chodit. Velice užitečné je především skrčování, které se vám hodí hlavně v případě, kdy se kolem vás nachází nějaké vozidlo či jiný objekt, za který se můžete schovat a krýt se tak před zraněním. Užitečná je také schopnost přenášet dřevěné bedny (krabice), jednou je to dokonce hlavní náplní mise! Asi mi to nebudete věřit, ale přenášení beden mi připadalo docela zábavné. Za pochvalu stojí hlavně originální nápad!

• Kdo příjde o hlavu?
Záběr z jedné předělové scényKdyž se tak procházíte po městě, na každém rohu na vás číhá nebezpečí. Ještě k tomu, když jste známý mafián. A proto potřebujete samozřejmě zbraně. Arzenál zbraní čítá velké množství různých "přesvědčováků" : od kovového boxera či baseballové pálky přes automatické zbraně typu Colt 1911 či Magnum. Naprostou lahůdkou je pak brokovnice, samopal Thompson či odstřelovací puška. Každá z těchto zbraní se chová úplně jinak, což je další projev realističnosti. Když například někoho trefíte jednou kulkou z brokovnice, je po něm. Když na nepřítele použijete obyčejný kolt, můžete do něj vystřílet klidně celý zásobník a stále se ho nezbavíte. Velice vyspělý je také systém přebíjení. V mnoha případech trvá nabíjení až příliš dlouho, což hutně přidává na napětí (U = R * I :-)). Když třeba přebíjíte ze zásobníku, který ještě není prázdný, na nový, přijdete o všechny náboje, které v tom z části vystříleném zbyli. Když už se ale zmiňuji o těchto podrobnostech, nesmím zapomenout na možnost odebrání zbraně či zásobníku mrtvole.

Autoři se sice snažili všechno zpracovat reálně, ale kdyby do hry nezačlenili "nerealistické" lékárničky, málokdo by se pak stal hrdinou, který kariéru gangstera v Mafii dokončil. Naštěstí se ve hře těchto ozdravných pomůcek vyskytuje hodně málo, a tak se nemusíte bát, že většinu misí splníte na první pokus.

• Kampak to bude, bejby?
LS3D engine umí zázrakyJak jste jistě z předešlých řádků vytušili, v Mafii se svezete i v dobových vozidlech. Ve hře máte k dispozici více jak 60 aut, mezi nimiž nechybí modely automobilek jako je Ford, Licoln či Mercedes. Názvy aut bohužel nejsou pravdivé (nikdo z výrobců neposkytl licenci na hru s takovým zaměřením), ale to v pohodě vyřeší speciální patch, který se dá stáhnout z internetu.

Již od počátku autoři slibovali naprosto reálný fyzikální model - nebáli se dokonce takových srovnání, jako třeba se závodnickou špicí Grand Turismo.

Podobně jako v jiných prvcích, i tady programátoři nezklamali. Auta se vzhledem k okolí chovají hodně reálně (tedy až na občasné výjimky). Smyky, bouračky, prudké zatočení, zrychlení či zpomalení vypadá taktéž skvěle. Bohužel jsem neměl možnost ve skutečnosti řídit nebo alespoň v pohybu sledovat tyto vozy, každopádně mi jejich ovládání připadá uvěřitelné.

Ve hře se setkáme jak s pomalými a špatně se ovládajícími vozítky, tak i se supersporťáky. Nicméně se svezete třeba i v náklaďáku, ve starém (motorovém) kočáře, formuli či v kabrioletu.

Pěkný efekt se slunečními paprsky...Grafici s detailností nedají pokoj ani v souvislosti s vozy. Nejsem přílišným fanouškem starých automobilů a ani nijak neobdivuji jejich tvary, ale to, co jsem viděl v Mafii, mě opět úplně odrovnalo. Takto detailně zpracovaná vozítka jsem neviděl už opravdu hodně dlouho. S vozy ze 30.let jsem se setkal párkrát na výstavě, a tak mohu potvrdit naprostou podobnost mezi reálem a touto hrou.

Samotný automobil je graficky opravdu nádherný, stíny a odlesky na jeho karoserii rovněž. Úplné největší překvapení mě ale potkalo až při havárii. U auta je možné zničit snad úplně všechno. Od prasknutí skla, odpadnutí nárazníku či světla po ohnutí plechu (a to na všech místech !!!). Když auto hodně trápíte, dočkáte se i efektního výbuchu. Všechny havárie se projevují i na výkonnosti vozu, a to někdy až moc drsně (vyjíždění mírných kopců rychlostí 10 Km/h apod.).

Při jízdě v autě můžete dokonce střílet z okna. Když řídíte, nemůžete samozřejmě použít třeba brokovnici či samopal (na to byste potřebovali obě ruce), ale takový malý kolt do jedné ruky se šikne. Sedíte-li u spolujezdce, není problém odstraňovat překážky brokovnicí či Thompsonem. Střílení z auta by vám ale bylo z hola na nic, kdybyste nemohli třeba prchající zločince - rovněž vybavené nějaký čtyřkolým krámem - zbrzdit či přímo zabít. V tomto případě je nejúčinnější střílet na pneumatiky, které se vypustí a soupeře tak dostanete do šachu. Nepřítele můžete rovnou zabít, ale trefit se za jízdy do okénka není nic jednoduchého. Předešlé věty platí i naopak, tzn. že i protivníci vás mohou za jízdy zbrzdit či zranit (i smrtelně, samozřejmě).

Projížďka venkovem ve sportovní kářeOd začátku nemáte k dispozici pochopitelně všechny vozy, jednoduše řečeno se do nich nemůžete dostat (nemůžete je otevřít). V tom vám ale pomůže již zmíněný koktavý blbeček Ralph. Když se objevíte v garáži u baru, on vás naučí, jak otevřít ten či onen typ. Při jízdě po městě se můžete různě obohacovat a ukradená vozidla si pak můžete uskladnit do své garáže. S vozy, které "nasbíráte", můžete plnit i mise. K opravdový lahůdkám na kolečkách se ale dostanete až díky Lucasovi Bertonemu (automechanik z předměstí), který vám za jím vymyšlený a následně vámi splněný úkol dá typ na krádež. Vždy vám vysvětlí cestu a způsob, jak se k vozu dostat.

V dalším odstavci popisuji chování policie, a tak by bylo vhodné vám sdělit, jak se jí v autě vyhnout. Velice chytrá vychytávka je omezovač rychlosti - když je zapnut, auto vám nedovolí jet rychleji než předepsanou rychlostí. Jestliže se se strážci pořádku zapletete do honičky a v cestě vám překáží ostatní automobily, není nic jednoduššího, než použít klakson. Překážející vozy vám tak pohodlně uhnou z cesty.

• Máte právo nevypovídat...
Dejte ruce za záda, máte právo nevypovídat ...Jak jsem se již zmínil, ve městě nechybí ani strážci pořádku - policisté. Ti se dělí na dvě skupiny : pochůzkáři a kontroléři v policejních vozech.

Když se procházíte po městě, musíte si dát pozor na to, jestli máte schovanou zbraň. Spatří-li jí policista, jste zatčeni a misi musíte hrát znovu. Baseballová pálka jim ale naštěstí nevadí, a tak se před jejich zraky máte alespoň s čím bránit. Brutalitu také trestají, a tak musíte být ostražitější než oni.

Když sedíte za volantem, musíte si dávat pozor na dopravní přestupky. Pokutou jsou odměněny pouze lehčí prohřešky : jízda na červenou, mírná srážka či lehčí překročení rychlosti. V ostatních případech vás policie ale zatkne či přímo zastřelí (pokud tomu nezabráníte). Mezi závažnější porušení zákonů patří přejetí chodce, snaha ujet policii, překročení rychlosti o více jak 30 Km/h či střelba na veřejném prostranství. Osobně vám doporučuji platit pokuty, než se s policií zdlouhavě honit.

• Inteligence/demence nepřátel
Upřímně řečeno, umělá inteligence je to jediné, co se tvůrcům dá vytknout. Policisté a protivníci sice nejsou úplně tupí, často se kryjí a dají vám hodně zabrat. Občas se ale stane, že se chovají hodně divně. Úplně bezradní jsou v situaci, když pobíháte kolem dokola či když se k nim přiblížíte na krok. Zkrátka nejsou téměř vůbec schopni vás zneškodnit, otáčejí se dokola a hledají vás, či co. Další zklamání mne potkalo v misi, kdy máte za úkol uniknout policistům ze střechy. A tak pobíháte po požárním shodišti, hledáte nejlepší cestu k úniku a najednou narazíte na strážce zákona. Oni ale vůbec nejsou schopni vás sestřelit! Ani jednou jsem je nespatřil, jak míří jinam než pouze před sebe. Naštěstí se v těchto situacích ocitáte ojediněle, takže při hraní nebudete tímto neduhem příliš často rušeni.

• Ve společnosti vždy slušně oblečen..
LS3D engine se může v klidu rovnat i třeba Quake 3 enginuDostáváme se k další silné stránce hry, a tou je grafika. Mafia běží ve speciálním enginu LS3D, který byl vyroben přímo v IS. Nebudu to prodlužovat : grafické zpracování je zkrátka úžasné! Engine dokáže vykreslovat velice podrobné textury (možná nejúchvatnější, co se kdy na monitorech počítačů objevily) a zvládne spousty vychytaných záležitostí. Nejvíce mě zaujaly hrátky se stínem a slunečními paprsky. V pozadí nesmí zůstat různé efekty s vodou a výbuchy.

Grafiku oceníte nejen při hraní, ale i při sledování fascinujících předělových scén. Postavy oplývají naprosto dokonalými obličeji (hlavně přechod z vlasů na kůži stojí za to), umí otevírat ústa, mrkat očima, mračit se, usmívat se. V souvislosti s Mafií mě napadlo, kdy nastane okamžik, kdy už nebudeme schopni rozeznat virtuální realitu od skutečnosti. Díky LS3D enginu a celé atmosféře v této hře jsem dospěl k názoru, že to bude velmi, velmi brzy.

Druhá záležitost související s vizuálním zpracováním je hardwarová náročnost. Bohužel je hodně, hodně krvavá. Já osobně jsem hru testoval na počítači P4 - 1,4 GHz, 256 MB RAM a GeForce 2 64 MB, a abych řekl pravdu, s plynulostí jsem moc spokojen nebyl. Na nejvyšší detaily jsem si pořádně nezahrál ani v rozlišeni 640x480, ale naštěstí si v setupu můžete nastavit plno parametrů, které hru urychlí. Nakonec jsem tedy dospěl ke kompromisu : rozlišení 1024x768 a zhoršené detaily. Grafika zůstala stále nádherná a s plynulostí to bylo o něčem jiném. Abyste si hru mohli vychutnat na plné obrátky, budete potřebovat alespoň 2 GHz procesor, GeForce 3 Ti a kolem 256 MB RAM.

• Co to slyším?
Ozvučení žijícího města, automobilů a zbraní je velmi povedené. Je velice potěšující, že hra využívá nejnovějších zvukových standardů a podporuje vícereproduktorové soustavy. Jestliže ale tímto luxusem váš počítač nedisponuje, můžete narazit na pár problémků, zejména vlastníte-li integrovanou zvukovou kartu. Jedná se o drobné praskání a šumění; tvůrci se ale o tuto chybku jistě postarají v nějakém budoucím patchi.

Tady někdo chcípne...Nejen ve filmech, ale už i ve hrách tvoří hudba velice důležitou součást celku. Ve hře uslyšíte především nádhernou orchestriální hudbu nahranou přímo v Česku a českými orchestry. Kvalitu hlavní skladby (Main Theme) potvrzuje i můj nedávný čin - vypálil jsem si ji na hudební kompilaci (jestliže si jí chcete poslechnout, je možno ji stáhnou na www.illusionsoftworks.cz). Obyčejně svým uším dopřávám Trance či House, ale od této chvíle nepovrhnu ani nad klasikou :-). Dále pak ve hře převažuje Jazz, Swing a zkrátka muzika té doby. Hudba opět skvěle dokresluje atmosféru a dokonce si myslím, že by stálo za to sestavit nějaký soundtrack, který by Mafii určitě dělal dobrou reklamu.

Další částí je dabing. Tvůrci chtěli potěšit české hráče, a tak pro nás připravili všechny dialogy v našem rodném jazyce. O dabing se postarali přední čeští herci, mezi nimiž nechybí skvělý Marek Vašut (Tommy), Petr Rychlý (Paulie) či Linda Rybová (Sára). Dabing je hutně obohacen o vulgární slova, což byl od tvůrců další skvělý počin - když na vás někdo v krizové situaci řve : „Vy parchanti, chcípněte, hajzlové!!!“, je to mnohem atmosferičtější, než když vám říká : „Vy zloduši, nechť zhyňte, neřádové jedni !!!“. Dabing ve hře na mě silně zapůsobil a tudíž bych si do budoucna přál, aby takto lokalizované tituly vycházely častěji.

• Zábava ještě nekončí!
Mapka města Lost Heaven - užitecný pomocník při toulání se městemHra kromě kariéry mafiána a volné jízdy (pojíždíte po městě, zabíjíte mafiány, věnujete se taxikaření, masakrujete obyvatelstvo, kradete auta atd.) obsahuje i speciální "méně vážný" mód, ve kterém si otestujete především svůj řidičský um. Tvůrci si připravily mnoho srandiček (např. musíte včas přijet na pláž a zneškodnit mořskou příšeru, utopit auto s bombou, zajet nadprůměrně rychle utíkajícího panďůláka atd.) a speciálních vozítek. Celý mód funguje asi takto : po městě je rozmístěno 19 stejných panáčků, z nichž vám každý zadá jiný úkol. Vy si dojedete k majáku, s jeho pomocí se rozhlédnete (při kliknutí na správné místo se vám střídavě zobrazují pozice panáků), zapamatujete si jednu či více pozic (tady využijete paměť, ale jestli máte 512 či pouze 4 MB RAM nerozhoduje :-)) a můžete vyrazit. Po splnění úkolu dostanete kuriózní vůz, ke kterému se normálně v kampani nedostanete. Díky extrémní jízdě také prozkoumáte různá místa, na která by vás normálně nenapadlo jet.

• Nikdo není dokonalý
... a tak i Mafia obsahuje chyby. Nejsou to žádné fatální errory, jde spíše o prkotiny, které se projeví pouze v některých situacích a o kterých jsem se již částečně zmínil na předešlých řádcích. Nejvíce mne asi naštvala nemožnost operování policistů po požárním schodišti. Pro někoho může být dalším záporem samoukládání pozic, ale podle mě se tak hra stává mnohem více napínavá a nabírá na atmosféře. Na internetu si hráči dále stěžují na vysokou obtížnost hry. Podle mě je přiměřená. Většina úkolů chce hlavně trpělivost a přesnost. V tom to celé je. Já, jakožto fanoušek automobilových simulátorů, bych moc ocenil přítomnost pohledu přímo v kabině automobilu za volantem. Autoři bohužel na tuto záležitost nemysleli, ale třeba se něco podobného objeví v datadisku, který by měl k Mafii brzy vyjít. Pro hráče, kteří preferují síťová klání, mám bohužel také špatnou zprávu. Mafia v základní verzi neobsahuje multiplayer, ikdyž ho tam tvůrci chtěli začlenit. Bohužel to nestihli, ale na internetu se objevila zpráva, že se multiplayer objeví v datadisku - to je taková malá kompenzace.

Tentokrát to odnesl rybář. Kdo bude příště?   V restauraci se Salierim...

 
• Tak jak?
Na předešlých řádcích jsem ze sebe vymáčkl vše, co jsem při hraní zachytil, a tak si myslím, že je pravý čas pro závěr. Dlouhé čekání na Mafii se určitě vyplatilo a já osobně musím přiznat, že Mafia je nejatmosferičtější a nejlepší hra, kterou jsem kdy hrál. Jestli jste v poslední době sledovali žebříčky prodejnosti, jistě víte, že Mafii se více než dobře daří i v zahraničí. Určitě není náhodou, že po i před vydáním vzniklo mnoho webů přímo o této hře. Oblíbilo si ji hodné lidí a to je pro ní největším vyznamenáním. Jen tak nanečisto bych si tipl, že Mafia obsadí jednu z prvních deseti pozic v kategorii "Hra Roku". Illusioni nadále pracují na dalších ohlášených projektech Hidden and Dangerous 2 a Vietcong, a tak se máme stále na co těšit ...

Mafia : The City Of Lost Heaven

Výrobce : Illusion Softworks
Typ hry : 3D akční
Minimální konfigurace : 500 MHz, 96 MB RAM, 8MB 3D
Doporučená konfigurace : 1 GHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D (oficiální)
Multiplayer : ne (plánován v datadisku)
Verdikt : Jednoznačně nejlepší česká hra a jeden z horkých kandidátů na hru roku ve světě.
Hodnocení : 9/10

..................................................................................................................................................

• ODKAZY K DANÉMU TÉMATU >>>
• Oficiální stránky :
www.illusionsoftworks.cz (.com), www.is.cz - firma Illusion Softworks
www.mafia-game.cz (.com, .de) - stránky hry
mafia.godgames.com - stránky vydavatele Take 2 (Gathering Of The Developers) o hře

• Fan stránky :
mafia.doupe.cz
mafia.bonusweb.cz
mafiacz.bonusweb.cz
www.mafiathegame.czweb.org
www.mafia-game.goby.net
www.mafiacentral.com
www.mafiagame.fr.st
www.mafiaworld.co.uk
www.mafianet.radioactive.cz